--> -->


ciastka Hero

ciastka

Kolejny post na temat zdrowych słodyczy, bo tak jak obiecałam w przepisie na datellę, chcę podzielić się przepisami osładzającymi chwilę przy dobrej czarnej. Z uporem maniaka będę odwodzić was od sklepowych, bezwartościowych, napompowanych chemicznymi ulepszaczami, ładnie zapakowanych pseudosłodyczy.

Chcę odczarować złą sławę dobroci, które każdy z nas uwielbia i cieszy się na ich widok. Bo tuczą, bo gazy, bo ciężko się od nich oderwać, a w konsekwencji chwilowa radość i obwinianie się przez resztę dnia.  Nie tędy droga moje „słodkie dziurki”.  Ja jem słodycze codziennie! A czasem nawet dwa razy dziennie!!! Warunek jest jeden ma być naturalnie i z reguły raw – na surowo, no i domowo. Wczoraj zrobiłam np. 12 sztuk batonów z daktyli, kokosa i orzechów. Po prostu mielisz to wszystko i ręcznie wylepiasz batony, a potem zawijasz w papierki i do lodówki. Proste i  pyszne. Zaczynam też przeglądać wegańskie blogi z rawcakes i obiecuje wam, że pojawi się niebawem jakiś prawdziwie świąteczny rarytas. Ja jestem tą techniką zachwycona.

W tym przepisie zrobiłam jednak odstępstwo od reguły i coś upiekłam, a mianowicie ciasteczka Hero. Moje ciastka nie zawierają tłuszczu, słodzone są daktylami i są bezglutenowe. Ciastka są dość duże i chrupiące. Po podliczeniu kalorii, jedno zawiera około 112 pełnowartościowych kalorii  (płatki owsiane bezglutenowe, mąka ryżowa pełnoziarnista, daktyle, sól, cynamon, wiórki kokosowe, suszone jagody, kakao nibs), a to tyle co dwa ciastka oreo (mąka pszenna, cukier, syrop fruktozowo-glukozowy, tłuszcz roślinny i olej roślinny, kakao o obniżonej zawartości tłuszczu, wodorowęglan potasu, wodorowęglan amonu, wodorowęglan sodu, sól, lecytyna sojowa, lecytyna słonecznikowa, aromat) których nawet nie poczujecie. Widzicie różnicę? Już sam skład obrazuje dość dosadnie, czym częstują nas koncerny przemysłowe.

Moje oko zawiesiło się dzisiaj na tzw.: chemii spożywczej i poczytałam co nieco. Jeśli jesteście ciekawi za co na codzień wydajecie pieniądze i co gorsza zjadacie to zapraszam na stronę producenta chemii spożywczej tutaj . Na dole każdego z nich macie podane np. zawartość ołowiu, rtęci i innych metali ciężkich…nie wiem, ale dla mnie to brzmi to wszystko coraz mniej apetycznie. Pora też zrozumieć, że te wszystkie substancje mają służyć tylko i wyłącznie im, czyli producentom żywności, a nie ludziom. Może w ciężkich czasach, kiedy nie byłoby nic innego do jedzenia, moglibyśmy sobie tak konserwować żywność, ale teraz? Po co to w ogóle jeść? Nasze organizmy są już dość obciążone toksynami z zanieczyszczonego środowiska. Darujmy sobie te dodatkowe bonusy w postaci konserwantów i jedzmy świeże, naturalne, organiczne jedzenie! Tylko wtedy będziemy zdrowi i pełni energii. Gwarantuje, że z czasem ograniczycie się do 2 – 3 półek z setek bezwartościowego sklepowego paździerza. Zapomnicie też o lekarzach i aptekach, zatem wskakujecie z nami na level pt.: jedzenie bez konserwantów ?

1

S K Ł A D / C O M P O N E N T S

  • 2,5 szklanki płatków owsianych bezglutenowych / 2,5 cups gluten-free oatmeal
  • 1 szklanka pełnoziarnistej mąki ryżowej (nadaje chrupkości) / 1 cup whole-wheat flour rice (suitable crispiness)
  • 200 gr namoczonych i zmiksowanych daktyli /200 gr soaked and mixed dates
  • ulubione dodatki : wiórki kokosowe (hero), zmielone orzechy, suszone jagody (hero), rodzynki, żurawina, cacao nibs (hero) / favorite add-ons: desiccated coconut (hero), ground nuts, dried berries (hero), raisins, cranberries, cacao nibs (hero)
  • szczypta soli / pinch of salt
  • łyżeczka cynamonu / 1 ts cinnamon

P R Z E P I S / R E C I P E

  • Namoczyć przez godzinę daktyle w szklance o pojemności 300ml. Zmielić w blenderze. Przełożyć do dużej miski.
  • Wsypać resztę składników i ugnieść. Jeśli okaże się, że masa będzie za rzadka dodać płatków lub mąki. Uformować ciastka zwilżając dłonie zimną wodą.
  • Rozgrzać piekarnik do 200 stopni i piec na blaszce wyłożonej papierem przez 20 min. W międzyczasie, po około 12 min obrócić ciasteczka na drugą stronę.

 

  • Soak dates for an hour in 300ml glass. Grind in a blender. Put in to a large bowl.
  • Put the rest of the ingredients and knead. If it turns out that the mass will be too thin, add flakes or flour. Shape into cookies by wetting your hands with cold water.
  • Preheat oven to 200 degrees and bake on a baking tray lined with paper for 20 minutes. After about 12 min. rotate cookies on the other side.